apríla 26, 2007

JohnnyD a horor

Na Slovensku je málo ľudí schopných písať o horore a tých, ktorí to dokážu, nemienim osloviť (X a Y). Prípadne nemajú čas, lebo pijú (zdravím Hellblazera). Alebo sú tak extrémne zaneprázdnení, že ani nemá zmysel ich oslovovať (zdravím redakciu okolo slovenského časopisu Fantázia). JohnnyD má okrem hudby a hororov rád komédie 80. rokov, minulé leto nakrútil krátkometrážny horor (viď. fotka s bielou maskou), svoj blog už popravil, ale jeho recenzie na horory môžete nájsť na Studna.net. Ak vás zaujíma, pod textom je linka na jeho profil na csfd (kde sa, či sa to niekomu páči alebo nie, orientuje takmer celá filmová fandovská SK-CZ obec). Takže je tu tretí človek a s ním tretí (a zase úplne iný) pohľad na otázku: „Je horor podradný filmový žáner?“. Nemusíte súhlasiť, ale, ako hovorí klasik, to je asi tak všetko. Tak som to chcel – predstaviť názory fanúšikov, ktorí milujú žáner, ale každý zrejme pre niečo úplne iné.


Už od detstva ma fascinovalo mnoho vecí, ktoré sa neskôr dostali do súvislosti s hororom. Na jednej strane už v útlom detstve som zbožňoval „odvrátenú stránku sily“, temnotu, mágiu, fantáziu a na druhej strane brakové filmy, superhrdinské comicsy, nekonečné pokračovania a tomu podobné veci. Napriek tomu ma horor spočiatku vôbec nebavil, hlavne kvôli tomu, že som mal v hlave vrytú predstavu o žánre plnom krvi a nechutností. Až neskôr sa moje „záľuby“ prepojili s hororom.

Keď som prvýkrát videl niekoľkonásobné zmŕtvychvstanie Michalea Myersa v prvom Halloweene, spolu s myšlienkou ďalších XY pokračovaní filmu, to u mňa vyvolalo vnútorné naplnenie. Stačil jeden film a vedel som, že ja a horor (a trash?) sme sa narodili pre seba.

V hororoch sa lepšie ako v hociktorom inom žánre reflektuje temnota, čo som ako riadne temná osoba vždy rád vítal. Väčšina hororov sa odohráva v noci, vystupujú v nich temné, magické a strašidelné postavy, často z iného sveta. Príbehy pretkané strachom, depresiou, beznádejou. Mnohí namietajú proti tomu, že sa v hororoch vraždí, ale z čoho má človek najväčší strach? No zo smrti!

Druhá vec, ktorá ma na hororoch tak baví je tá tzv. „podradnosť“. Nie nadarmo je mojím najobľúbenejším subžánrom slasher a najobľúbenejším subsubžánrom camp slasher. Čo je krajšie, ako vidieť stokrát omletý príbeh o sexu chtivých teenageroch vyvražďovaných v letnom tábore pri jazere maniakom v maske? Azda vidieť pokračovanie takéhoto filmu. Tie šialené nápady, ako prepojiť jednotlivé diely, to neustále z mŕtvych vstávanie postáv, to množstvo klišé ... ach áno, božské pokračovania hororov.

Horor v snahe ísť proti tradičným filmovým klišé si vytvoril samostatné klišé, to najgeniálnejšie, čo možno nájsť v žánri. „Hneď sa vrátim“, „Teraz sa rozdeľme“, „Idem skontrolovať poistky“, x-té vzkriesenia vraha, x-tá zmenená identita hlavnej hrdinky, x-té ignorovanie predošlých dielov, otvorený koniec, samoúčelná brutalita a sexualita, to, že „hrdinom“ nevadí, že ich priateľov niekto vyvražďuje a ďalej sa bavia v tábore a mnohé iné krásne veci. Úprimne, strach ma v hororoch nikdy nebavil a skôr sa mu vyhýbam, ako ho vyhľadávam. U hororov hľadám najmä zábavu alebo temnotu, nie strach.

Navyše, kde nájdete krajšiu plejádu „hrdinov“, ako v horore? Vraždiaci maniaci v hokejových maskách, mlčanlivý schizofrenici, spálení kotolníci, vlkolaci, upíry, príšery z morských hlbín, zmutovaná zelenina, rádioaktívne ovocie, gigantické mravce, šialené roje smrtonosných včiel, vraždiaci írski škriatkovia, temní pomstitelia zo záhrobia, bizarní pekelníci z alternatívnych dimenzií, múmie, trollovia, krvi chtivý snehuliaci, blázniví vedci a ich monštrá, mutanti, zombies, démoni, obludy, satanskí klauni ... a na druhej strane barikády panenské hrdinky, sexu chtivé kamarátky hrdinky, zábavní černosi, správcovia kempu, posadnutí psychiatri, stratení turisti ... a ak sa to všetko zabalí do atraktívneho pop-kulturného hávu, ako tomu bolo v kráľovských rokoch osemdesiatych, niet nič dokonalejšieho.

Takže, je horor podradný žáner? Nie, sú len dobré horory a podradné horory – a všetci vieme, že tie podradné sú aj tak najlepšie!

JOHNNY NA CSFD: http://www.csfd.cz/uzivatele.php?viceouzivateli=12650&zobrazit=profil

Žiadne komentáre: